Tänään kävimme Pepin kanssa 1-vuotisneuvolassa. Olin varannut aamuajan 8.30, koska ajattelin yltiö-optimistisesti, että silloin aikataulut pitävät varmasti paikkaansa. Olin väärässä.

Olimme neuvolassa vähän ennen tuota annettua aikaa, mutta lääkäri tuli paikalle vasta hieman sen jälkeen. Terveydenhoitaja otti meidät sisään 8.50. Lääkäriin pääsyä en tullut katsoneeksi kellosta, mutta vastaanotto oli ohi 9.40. Odotushuoneessa tapasin naapurini, joka kertoi heidän aikansa olleen jo 10 minuuttia aiemmin - itse asiassa täsmälleen sama aika kuin toisella äidillä, joka oli päässyt juuri terveydenhoitajan juttusille kun me tulimme lääkärin luota.

Tuntuu ihan siltä, ettei asikkailla ole niin väliä. Heille annetaan vain jotkut viitteelliset ajat, ja otetaan sitten vastaan kuin huvittaa. Opetetaankohan tämä jo lääkäri- ja terveydenhoitoalan koulutuksessa? Missään muussa (palvelu)ammatissa tämänkaltainen piittamattomuus ei onnistuisi, vaan asiakkaat äänestäisivät jaloillaan.